Menü

Jojó effektus, mit tehetünk ellene?

A jojó effektus a leadott és visszahízott kilók többszöri váltakozása. Általában rapid diéták, divatétrendek velejárója, ezért sem ajánlott a drasztikus gyors fogyás, vagy a kampányszerű fogyókúrák alkalmazása, helyettük inkább az életmód változtatásával, rendszeres mozgással érhetjük el hosszútávon céljainkat.

A fogyókúra befejeztével a nehezen leadott kilók visszatérnek, ez tulajdonképpen röviden a jojó effektus. Amikor a diéta alatti fogyást, a diéta utáni hízás követi, ez pedig akár többször is váltja egymást.

Már itt látni, hogy a fogyókúra egy csapda.

A fogyni vágyók koplalnak, nagymértékben csökkentik a kalóriabevitelt, drasztikus módszerekhez nyúlnak, amivel kezdetben fogynak, azonban az elért súly után visszatérő, hagyományos étkezési szokások újra visszahízást eredményeznek. A koplalás befejezte utáni hagyományos étkezéshez való visszatérés és a korábban lelassult anyagcsere zsírraktárat képez, és megtörténik a visszahízás.

Hogyan esünk a jojó effektus csapdájába?

Sanyargató, egészségtelen diétákkal, túl kevés tápanyag felvétellel, számos divatdiétával, káposztalevesdiétával, meg ananászétrenddel meg tojásdiétával és még sorolhatnám. Drasztikusan lecsökkentjük a szénhidrátot, a bevitt kalóriát, és nem mozgunk semmit. Rendszeres sport hiányában lassul az anyagcsere, a koplalós diétákat pedig habzsolás követi.

Hogyan lehet elkerülni a jojó effektust?

Ha a fogyókúra egy kampányszerű koplalás, mely nem társul életmódváltással, akkor a leadott kilók visszatérnek, azonban, ha a diéta az életmód változtatásával jár együtt, nem tér vissza a leadott súly. Ajánlott tehát a kalória lassú csökkentése, a lassú fogyás, napi ötszöri étkezés, a reformélelmiszerek megválogatása, a megfelelő folyadékbevitel (víz!) és mindennapi, rendszeres, változatos mozgás. A fentiek betartása egy lassúbb, ám sokkal eredményesebb, hosszútávon tartható testsúlyt eredményez. Fogadjuk el, hogy ahogy a felszedett túlsúly sem egyik napról a másikra alakult ki, ennek leadása sem holnapra fog megtörténni.

A jojó effektus az egészségünket is nagyban veszélyezteti. A plusz kilók formájában visszatérő zsírtöbblet nagyobb megterhelést jelent a szívnek, mint a diéta előtti túlsúly. A jojó effektus 2-es típusú diabéteszt, magas koleszterinszintet, epehólyag problémákat okozhat, a visszatérő kilók okozta depresszióról nem is beszélve.

10 000 lépés az egészséghez. Eddig ma mennyi volt?

Hallottuk már néhányszor, hogy aki egészséges és fitt szeretne lenni, annak10 ezer lépést kell megtennie egy nap. Mi ebben az igazság, hogy érhetjük el ezt a lépésszámot, mennyit kell mozogjuk egy nap? „Beszélgessünk” erről kicsit.

Az ugrókötelezés jótékony hatásai

Nem, az ugrókötél nem csak az iskolai tornaórákra való! Egy igazi alakformáló társ, mivel az ugrókötelezés számos jótékony hatással bír. Lehetőséged van szórakoztató módon szálkásítani a testedet a rendszeres ugrókötelezés által, amely vegyíti a kardió és az izomerősítő gyakorlatokat. Ne várj tovább, kezdj bele!

Életveszélyes súlycsökkentő szerek

Ha fogytán a türelmed fogyókúrád során, érthető, ha a gyors siker érdekében a súlycsökkentő szerekhez fordulnál. Többségük biztonságos, és ha betartod a használati utasítást, eredményesen egészíti ki diétádat. Néhányuk azonban olyan összetevőket tartalmazhat, melyek súlyosan károsítják egészségedet.

Pajzsmirigybetegség és sport

Pajzsmirigybetegségnél egyáltalán nem tilos a sporttevékenység, sőt! sokat javíthat az életmódváltással együtt elkezdett és rendszeresen végzett testmozgás. Pajzsmirigybetegségnél nemcsak az életmódváltás fontos, néhány mozgásforma segítséget jelent.

SMR henger. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz?

Az SMR, vagyis self-myofascial release roller, egy henger, melynek lényege, hogy tulajdonképpen egy kötőszöveti önmasszázst végezhetünk vele, a letapadt izmok fellazítására szolgál. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz? Hogyan kell használni és mik azok a trigger pontok?