Menü

A kalcium szerepe a fogyásban

Bár legtöbbször a csontok egészsége kapcsán hallhatunk róla, a kalciumnak mégis fontos szerepe van az izmok regenerálódásában és az idegrendszer működésében, de még a fogyáshoz is elengedhetetlen. Néhány hormon termelésében is szerepet játszik, valamint a vérnyomás szabályozásában és bizonyos vitaminok felszívódásában is.

Korábban már néhány kutatás említést tesz a kalcium szerepéről a fogyásban, pontosabban a zsírégetésben, de egy kanadai egyetem kísérlete során kimutatták a kalciumbevitel fontosságát a súlycsökkenésben.

Egy 15 hetes súlycsökkentő program során az alacsony kalóriatartalmú étrend mellé a részvevők egyik fele kalciumot is kapott, a másik fele pedig csak placebot. Azoknál a résztvevőknél, akik kalciumpótlást is vittek be az étkezések mellé, mérhetően nagyobb volt a fogyás mértéke a program végére, mint azoknál, akik csak placebot kaptak. Egészen pontosan átlagosan 5 kilogrammal adtak le többet azok, akik kaptak kalciumot is.

Azzal magyarázták ezt, hogy a kalciumhiány az agyban egy kalcitriol nevű molekula termelését indítja be. A kalcitriol egy kalcium anyagcserében szerepet játszó hormon, ami többek között amellett, hogy emeli a vér kalcium szintjét, a zsírsejtekre is hat, mégpedig úgy, hogy raktározzanak. Így, ha elegendő kalciumot viszünk be a szervezetünkbe, az a zsírsejtek zsírégetését fogja serkenti a raktározás helyett, ráadásul az éhségérzetet is csökkenthetjük vele.

Naponta egy felnőtt ember átlagos kalciumszükséglete 1000 mg. Érdekesség, hogy fiatalkorban ez ennél több, akár 1300 mg is lehet amiatt, hogy a csontok még fejlődésben vannak. Ezt a mennyiséget megfelelő minőségű és változatos étrenddel be tudjuk vinni a szervezetbe.

A kalciumhiánynak egyébként egyértelmű tünetegyüttese van, ez pedig az ingadozó vérnyomás, szívdobogás, memóriazavar, depresszió, izomgörcs, izomfájdalom és zsibbadás. Ha ezeket tapasztaljuk magunkon, próbáljunk olyan élelmiszereket fogyasztani, amiknek magas a kalciumtartalma. Bár sokan ilyenkor a tejre gondolnak, valójában rengeteg olyat étel van, aminek magasabb a kalciumtartalma. Ilyen például a lazac, tofu, leveles zöldségek, olajos magvak vagy épp a zabpehely, de a boltok polcain is találunk különféle ásványi anyag komplexeket és kalciumtartalmú készítményeket. Bár mindegyik máshogyan hat a szervezetre, más ásványi anyagok is szerepet játszanak a fogyásban, mint például a króm, a magnézium vagy a kálium.

Rossznak vélt ételek fogyasztása fogyókúra alatt

Talán meglepő lehet, de akad néhány rossznak titulált étel, amelyek fogyasztása fogyókúra alatt sem az ördögtől való. Vessünk néhányra egy pillantást!

A hormonális elhízás észrevehető jelei

Nagyon sok oka lehet az elhízásnak. Ide tartozik az örökletes hajlam, a rossz étkezési szokások, vagy a mozgásszegény életmód.

Kalóriaszegény ételek a sikeres diétához

Itt a tavasz és szeretnénk újra formába lendülni. Sokan csak az edzést vagy a táplálkozás megreformálását választják eszköznek, de mindkettő fontos.

A fenékformád elárulja, mitől hízol a legjobban

Hogy a feneked formája alapján lehet következtetni arra, hogyan és mitől hízol, annak oka a hormonokban keresendő. Most megtudhatod, milyen típusú hízásra vagy leginkább hajlamos, és mire kell odafigyelned, hogy elkerüld a plusz kilókat!

Ételek, melyek több cukrot tartalmaznak, mint gondolnád

Abban mindenki egyetért, hogy túl sok cukrot fogyasztani nagyon egészségtelen, mert növeli például a 2-es típusú cukorbetegség, az elhízás és a rák kockázatát, de a szívbetegségeket is említhetném. Sokan próbálják megtalálni a számukra megfelelőbb diétát, törekednek a cukorfogyasztás csökkentésére, ám ez nem is olyan könnyű, ha nem tudjuk, mely ételek mennyi cukrot tartalmaznak.