7 tipp, hogy te urald az idődet
- Dátum: 2024.01.13., 16:06
- Udvari Fanni
- képek:pexels.com
- emberi kapcsolatok, erőforrás, időbeosztás, időrend, munka, naplóvezetés, önbizalom, önfejlesztés, öngondoskodás
Mai rohanó világunkban nagyon trendivé vált az időgazdálkodás témaköre, amin nem is csodálkozunk, hiszen a társadalmunk annak kedvez, aki minél hatékonyabban menedzseli az idejét, egészen pontosan önmagát. Mégis olyan lélektelen ez az egész: „gazdálkodás”, „menedzselés” – hol vannak az értékeink? Hol vannak az érzéseink? Hol vagyunk mi mindebben?! Most egy olyan módszert hoztunk nektek, amely talán picit szerethetőbbé, emberibbé teszi a priorizálást; s amelynek segítségével reményeink szerint ti is megtalálhatjátok az időbeosztás azon útját, amely valóban passzol a személyiségetekhez.
Miként tudunk úgy tervezni és cselekedni, hogy a második negyed tevékenységei elől is maradjanak? Összegyűjtöttünk hat elengedhetetlen tényezőt:
1. Egyensúly – szerepeink azonosítása
Írd össze az egyes szerepeidet, hogy egyensúlyban tarthasd az életed különböző területeit (egészség, család, szakmai és személyes fejlődés stb).
Az egyensúly megteremtése rendkívül fontos, hiszen ideig-óráig elegendő lehet mondjuk a szakmai siker is, de vajon kárpótolhat-e bennünket egy tönkrement házasságért, vagy az egészségünk megromlásáért?
Elégedett vagy az életeddel a saját szerepeid tükrében?
Tipp: Ha közelebbről is megfigyeljük a szerepeinket, felfedhetjük önmagunk előtt valódi motivációinkat, és azt is, hogy milyen tudatos, vagy kevésbé tudatos célok irányítják az életünket. Ebben sokat adhat az ún. szereptorta megalkotása, amit egy rövidke cikkünk segítségével tehetsz meg.
2. Célok kitűzése
Kiemelten fontos, hogy meghatározd a szerepeiddel kapcsolatos hosszú és rövid távú céljaidat, az értékrendedet, amit mindig szem előtt tarthatsz!
3. Következetesség
Ellenőrizd, hogy a szerepeid, a jövőképed és a kitűzött céljaid összhangban állnak-e a vágyaiddal, ugyanis ez szükséges ahhoz, hogy önfegyelmet tudj gyakorolni, és következetes légy.
4. Tervezés és ütemezés
Tervezd meg az előtted álló évet! (Ezzel kapcsolatos hátráltató elképzelés lehet, hogy csak januárban teheted meg…) Fogj hozzá MOST!
Az évtervezés egyrészt segíthet Téged abban, hogy rendezhesd, lezárhasd a mögötted álló időszakot:
Mire mondasz majd nemet, hogy helyet csinálj az újnak? Mi az, ami a jövő évedben is hasznodra válik?
Másrészt, hogy nyugodtan megtervezhesd a következőt:
célkitűzés,
erőforrásgyűjtés,
első kis lépések,
negyedéves és éves terv.
Munkaterv
Ha elkészültél, gondold végig az éppen előtted álló hónapot, és rendelj időpontokat a kitűzött céljaid megvalósításához. Nem tudunk egy napba vagy hétbe belesűríteni mindent!
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy mindennel egyszerre szeretnének foglalkozni, ez azonban sajnos nem fog menni, legalábbis hosszú távon semmiképpen sem. Amikor időkeretet szabunk a terveinknek, annak kellően tágnak kell lennie ahhoz, hogy több szerepünk teljesítése is beleférjen, de ne legyen túl hosszú sem ahhoz, hogy halogatni tudjuk az egyes feladatokat.
Tervezzünk például egy hónapra!
E hónap leforgása alatt dolgozunk, legalább 1 teljes hétvégét eltöltünk a családunkkal – minden más dolog kizárásával, legalább egyszer találkozunk a barátainkkal és a közeli családtagjainkkal. Ezek a dolgok ebbe az időbe már kényelmesen beleférnek, de 1 hétbe bajosan tudnánk besűríteni őket.
Véleményünk szerint a havi, majd a heti egységekben való tervezés tudja leginkább hatékonnyá, eredményessé tenni az életünk megszervezését. (Persze naponta is végezhetsz apróbb módosításokat – pontosításokat, de az alapegység mindig egy hét vagy hónap legyen!)
5. Emberi kapcsolatok és rugalmasság
Ha a kapcsolatainkról van szó, a hatékonyság fogalma picit más értelmet nyer… Hatékonyak lehetünk az élettelen dolgokkal kapcsolatban, de emberekkel szemben inkább minőségről érdemes beszélni, ugyanis ha „hatékonyan le akarjuk tudni” az esti vacsit a párunkkal, az maximum újabb konfliktusokat szül (uraink)… Hosszú távon pedig elhidegülést.
Egy picit más szemszögből megközelítve: sok szülővel találkozunk, akik állandó kudarcot éreznek, mert nem tudják teljesíteni mindazt, amit szeretnének, hiszen az idejük zömét arra fordítják, hogy megfelelően gondját viseljék a picinek.
Ha te is hasonló cipőben jársz, ne feledd, hogy a frusztrációink a saját elvárásaink függvényében születnek, amelyeket sok esetben a társadalmi tükör nyomán alakítunk ki, és nem a saját értékeinkből, prioritásainkból fakadnak!
6. Mindig legyen kéznél!
Ne feledd: a határidőnaplód arra való, hogy szolgáljon téged, nem pedig arra, hogy te szolgáld! Alakítsd a saját igényeid, stílusod, egyéniséged szerint!
7. Tedd szokásoddá az öngondoskodást!
Ha nem figyelsz oda az igényeidre, kiteszed magad a túlzott mértékű stressz, a kiégés, a szorongás az elszigetelődés és a depresszió kockázatának. Séta a szabadban? Olvasás, zenehallgatás, színezés? Minőségi időtöltés a szeretteiddel? Naplóvezetés, meditáció, jóga? Fedezd fel, hogy mi az, ami segít – milyen módon törődhetsz legjobban önmagaddal: mit érdemes beépítened az életedbe, vagy gyakrabban csinálnod!
Ha úgy érzed, túl elfoglalt vagy / nincs elég erőd hozzá, az pont annak a jele, hogy több öngondoskodásra van szükséged. gondold át, hogyan csinálhatsz helyet neki az életedben!
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!