Menü

Zöldségek zöldjei, melyeket nem szabad kidobni

Zöldségeinket megannyi módon fogyaszthatjuk, minél színesebb a tál, annál finomabb és egészségesebb, de ne feledkezzünk meg arról, hogy egyes zöldségek levelei is zamatosak, vitamindúsak és ezerféleképpen felhasználhatóak. Nézzük, mik ezek!

A zöldségekben, többek között az a klassz, hogy a szupermarketek polcain bármelyik évszakban megtaláljuk őket, bár személy szerint jobban szeretem idény szerint venni és enni őket, majd magam elrakni későbbre. Tele vannak vitaminnal, ásványi anyagokkal, egészséges étkezésünkhöz elengedhetetlenek. Különböző részei eddig nálam a komposztban landoltak, ezzel is hozzájárulva az önfenntartáshoz és ÖKO életmód eléréséhez, de mivel szeretek mindent felhasználni az utolsó szemig, így keresgéltem, hogy mi az, ami ehető ezekből a darabokból. Meglepő tapasztalat volt, hogy mennyiféle zöldség levele, szára ehető és finom is.

A zellerről már régóta tudjuk, hogy mártogatósba isteni ropogtatós, a fehérrépa (a tolnaiak szerint csak szimplán „zöldség”) zöldje ugye a petrezselyem, de ki tudta, hogy például a sárgarépa zöldje egy kiváló fűszer?! Levesbe, húsokhoz nagyon illik, én konkrétan kiszárítottam, leőröltem és a házi vegetámhoz adtam. Majd jött a retek, amit húsvétkor előszeretettel teszek a sonka és tojás mellé, de repült a komposztra a levele. Pedig nem kellett volna, hiszen alaposan megmosva, nyersen a saláták és smoothiek íz bombája, de készíthetünk belőle pesztót is, vagy krémlevest.

A krémleveshez keverhetünk más zöldeket, például spenótot, újhagymát, rukkolát és sűríthetjük főtt burgonyával, ízesíthetjük tejszínnel. A karfiol levelét sem érdemes kidobni, mert remek íze van, tele van C-vitaminnal, kalciummal, magnéziummal. Kedvenc szakértőmtől, „greens_of_daisy”-től tanultam, hogy leveshez, főzelékhez is felhasználható, de a rakott karfiolnak elengedhetetlen alapanyaga. A karalábélevélről se feledkezzünk meg, hiszen szintén főzhetünk belőle krémlevest, főzeléket és pesztót, de barátnőm javasolta, hogy töltsem meg egy kis forrázás után úgy, mintha töltött káposztát készítenék.

Ezeket a töltött batyukat egy citromos-tejszínes mártással öntsem nyakon és príma ebédet kapok eredményül. Ide jöhet a cékla levele is, K- és A-vitaminban, illetve káliumban gazdag, turmixba, salátába keverhetjük, zacskóban, darabolva tökéletesen fagyasztható. Végül említsük meg a tököt, aminek nem csak levele, hanem virága is ehető, de mindenképpen nézzünk utána, hogy melyik fajta zöldjét fogyasztanánk, van olyan, ami nem alkalmas emberi fogyasztásra.

A zöldségeknek nem csak a termése ehető, hanem sokuknak a levele és szára is, keresgéljünk receptet az interneten hozzájuk, hiszen egészségesek és finomak.

Az alkohol toleranciaszint

Toleranciaszintnek nevezzük az alkohollal kapcsolatos tűrőképességet, vagyis azt, hogy mennyi alkoholt tudunk egyszerre elfogyasztani különösebb probléma nélkül.
Ennek mértéke személyenként nagyon eltérő lehet: függ a nemtől, a genetikától, testsúlytól stb. – fontos viszont, hogy rendszeres fogyasztással ez a szint folyamatosan emelkedik, azaz elkezdjük „bírni az ivást”.

Antibiotikum és az alkohol párban fogyasztása

Az alkoholfogyasztás sokak életének fontos része, ennek ellenére a mai napig vannak olyan tények az italozással kapcsolatban, amelyekkel nem vagyunk teljesen tisztában.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.