Menü

Az elektromos cigi káros hatásai

Az elektromos cigaretta egyszeri használata is ártalmas és bajt okozhat, ennek ellenére nagyon népszerű: több millió ember érintett. Akik ezt az eszközt használják, vagy csak kipróbálták, azoknál egy nagyon veszélyes betegség kockázata nő meg. Az elektromos cigi káros hatásait vizsgáljuk.

Az EU célja, hogy 2040-re dohánymentes generáció jöjjön létre, és az emberek kevesebb mint 5%-a dohányozzon. Ennek egészségügyi, környezeti és gazdasági előnyei is vannak, az azonban tévhit, hogy az e-cigik segítik a leszokást. A dohányzók alig 4–5%-ára jellemző, hogy teljesen leszoktak a hagyományos termékekről, és csak e-cigit szívnak. Azok száma pedig elenyésző, akik teljesen leszoktak az e-cigik segítségével, tehát már az utóbbival sem élnek. A fiatalok körében nagyobb az érdeklődés az elektronikus eszközökre. Általánosságban úgy tűnik, hogy a dohányosok felváltva használják a különböző eszközöket.

MI AZ AZ E-CIGARETTA?

Az e-cigi esetében a nikotint nem füstön, hanem gőzön keresztül lélegezzük be egy olyan elektromos eszköz segítségével, amelyben az e-folyadékot - ami nikotint és más összetevőket tartalmaz – egy fűtőszál hevíti gőzzé.

Tagadhatatlan, hogy van előnye annak, hogy az e-ciginek nincs égésterméke, így többek között kátrány sem jut a tüdőbe, emiatt az e-cigi használata mellett ritkább a dohányos nehézlégzés és a fulladás. Az elektromos és folyadékos technikával kapcsolatban azonban az probléma, hogy mivel fiatal módszer, kevés mérés történt az egészségkárosító hatására vonatkozóan.

Az, hogy az egészségügyi szervezetek szerint az e-cigik 95%-kal kevésbé káros, mint a rendes dohányzás, az nem jelenti azt, hogy ezek a gőzzel működő termékek biztonságosak.

Egy új kutatás szerint az elektromos cigaretta veszélyesebb még annál is, mint amit korábban ismertek róla. Egy cigaretta akár egy végzetes kimenetelű betegség kockázatát is megnövelheti és ehhez elegendő az is, hogy valaki mindössze egyszer kipróbálja.

Az elektromos cigaretta használata 19%-kal növeli a szívelégtelenség kockázatát, de más egyéb káros hatásai is vannak. Ezek az eredmények komoly aggodalomra adnak okot, a legnagyobb baj pedig az, hogy sokan biztonságosnak vélik az e-cigizést. Némileg valóban biztonságosabb a hagyományos cigarettához képest, de ettől függetlenül a nikotin önmagában káros hatással bír a szív működésére, az e-cigikben pedig főleg a nikotin az, ami kardiovaszkuláris megbetegedések kockázatát növeli, de a benne lévő többi anyag is veszélyes, melyek szintén a tüdőbe, egyúttal a szervezetbe kerülnek.

A szakemberek szerint különösen fontos, hogy az e-cigaretták ne legyenek elérhetőek a tizenévesek számára, mert, ha egyszer nikotinfüggővé válnak, valószínűleg hosszú ideig nikotinhasználók is maradnak.

A potenciális kockázatok ellenére vannak szakemberek, akik az e-cigarettát biztonságosabbnak látják, mint a dohányárukat, de ők sem támogatják az e-cigaretta használatát. Egy kivétel van, ha a valódi dohányról sikerül teljesen erre átváltani.

Az, hogy az egészségügyi szervezetek szerint az e-cigik kevésbé károsak, mint a rendes dohányzás, az nem jelenti azt, hogy ezek a termékek biztonságosak lennének. Senki sem javasolja, hogy hobbiszinten űzzük a használatát, a legjobb, ha csak arra az időszakra használjuk, amíg megpróbálunk leszokni a cigarettáról. Kutatók szerint nagyon fontos minél szélesebb körben tájékoztatni az e-cigizés veszélyeiről.

Nyári fitnesz tippek

Nyáron sem késő belekezdeni valamilyen testmozgásba. Néhány egyszerűbb ötletet és tippet szeretnék bemutatni a nyári sportolással kapcsolatban. Mire érdemes odafigyelni, és hogyan tudjuk motiválni magunkat arra, hogy még egy meleg napon is kimozduljunk valahová.

Légzőgyakorlatok, amelyek nyugtató hatásúak

A stresszfaktorokat nem tudjuk elűzni,, azon azonban dolgozhatunk, hogy kezelni tudjuk saját érzelmeinket, illetve mérsékeljük a feszültséget. Nagyszerű és könnyen elsajátítható stresszkezelő módszer például a légzőgyakorlat, amelyből számtalan változat ismert, így tényleg mindenki megtalálhatja a neki leginkább megfelelő típust. Az alábbiakban a Women's Health gyűjtése alapján ismertetünk néhányat, és mindenkit arra biztatnánk, hogy kísérletezzen bátran - mentális és lelki egészsége érdekében megéri.

Ganglion– dudor az ízületeken

Sokszor érezhetünk ízületeinknél fájdalmat, egy-egy mozdulat is nehezünkre eshet, de van úgy, hogy már nem csak fájdalom, hanem fizikai jel is látható, ez pedig utalhat ganglion cisztára.

Napégés – így kezeld

Már nem csak nyáron jelentenek gondot a napsugárzás okozta bőrproblémák, a napégés lehet enyhe, de lehet súlyos is. Adunk pár tippet, hogyan kezeld, ha bőrödnek túl sok volt a napból.

A torokfájás okai

A torokfájásnak számos, rendkívül szerteágazó oka lehet, és nem árt tudni, hogy a torokfájás nem önálló betegség, hanem egy tünet. A panaszt okozó betegségtől függően változhat a fájdalom jellege szerint: gombócérzés, viszketés jelentkezhet és lehet fájdalmas a nyelés is. Az intenzitását tekintve is változatos lehet, az egyszerű kellemetlenségtől a súlyos, alig elviselhetőig változhat.