Menü

Az alkohol edzésre gyakorolt hatásai

Az alkohol kognitív hatásai mindenki előtt ismertek: zavar a koordinációs készségekben, a döntéshozatalban és az érzékelésben. E hatásokon túl vannak más hatások is, amik módosítják az anyagcserét, az izomműködést, a hőszabályozást, a szív-és érrendszeri funkciókat, valamint a neurológiai (idegrendszeri) funkciókat.

Izomműködés

Mivel a glikogénforrások kevésbé hozzáférhetők, az izmoknak kevesebb lesz a rendelkezésre álló energiája. Alkoholfogyasztást követően hamarabb érzékeled a kifáradást, mint egyébként.

Neurológiai funkció

Az alkohol lassítja a kognitív (felfogási, értelmezési) képességeket. A neurológiai funkciók szempontjából kritikus fontosságú B-vitamin felszívódásának csökkenésével jár. Az alkohol még az alvás minőségére is rányomja a bélyegét: rontja a minőségét, holott ez a regeneráció fontos ideje volna.

Gyorsítja a dehidratációt

Habár úgy tűnhet, hogy egy jó hideg sör a kemény edzés után a legjobb szomjoltó, pont az ellenkezőjét éred el vele, mint amit szeretnél – dehidratált leszel, a tested vízháztartása csökken, a véred besűrűsödik, ezért lassabban kering, így az izmaid sokkal lassabban regenerálódnak. Maradj inkább a víznél edzés után.

Károsítja a májat

Szintén nem kell nagy fantázia, hogy kitaláljuk, melyik másik létfontosságú szervünket érinti mindez. Tudtad, hogy szerencsétlen májunknak összesen több mint 400 funkciót kell ellátnia? Ezek közül csak néhány a zsírok és fehérjék feldolgozása a megemésztett tápanyagokból, valamint a fölösleges zsírok elégetése. Egy másik fontos szerepe a glikogén elraktározása, ami egy poliszacharid, azaz a cukorhoz van köze. Az emésztés során a máj a cukrot glükózra bontja, ami utána innen kerül a véráramba, és onnan látja el az izmokat energiával. Szóval a máj nélkül az izmok nem jutnának tápanyaghoz, úgyhogy megéri vigyázni rá.

Csökkenti a tesztoszteron szintet és növeli az ösztrogénszintet

A magas ösztrogénszint az oka, hogy azoknál, akik rengeteg alkoholt isznak, miért alakulhat ki az ún. ginekomasztia, vagy megnagyobbodott férfi mell. A tesztoszteron erős hatással van a zsírcsökkentésben, amit az alkohol akadályoz. A tesztoszteron az anabolikus hormonok közé tartozik, mely hozzájárul az izomtömeg megfelelő formálásához. Az alacsonyabb tesztoszteron szint kisebb izomtömeget jelent. A kisebb izomtömeg lassabb anyagcserét. Gyors anyagcsere mellett gyorsabban megy a zsírégetés, akár pihenés közben is.

Az alkohol és az immunrendszer

Az immunrendszerünk sejtek, szövetek és hordozók sokaságából áll, és kulcsfontosságú szerepe van a fertőzésekkel szembeni védekezés során ill. a különböző sérüléseknél. Az erős immunrendszer kedvezően befolyásolja az edzés alatti teljesítményt, és még a zsírégetést, valamint az izomépítést gátló fertőzéseket, sérüléseket is könnyebben el tudjuk kerülni, ha jó a szervezetünk védekező képessége. Az alkohol, főleg a nagy mértékű italozás, képes megterhelni az egyébként erős immunrendszert is.

Jól tesszük, ha tartjuk magunkat a következő szabályhoz: maximum 5 gramm alkohol 1 kg testsúlyra számolva. Ez legyen az ún. határvonal, próbáljuk ehhez tartani magunkat!

Szerző :Udvari Fanni

Rossznak vélt ételek fogyasztása fogyókúra alatt

Talán meglepő lehet, de akad néhány rossznak titulált étel, amelyek fogyasztása fogyókúra alatt sem az ördögtől való. Vessünk néhányra egy pillantást!

A hormonális elhízás észrevehető jelei

Nagyon sok oka lehet az elhízásnak. Ide tartozik az örökletes hajlam, a rossz étkezési szokások, vagy a mozgásszegény életmód.

Kalóriaszegény ételek a sikeres diétához

Itt a tavasz és szeretnénk újra formába lendülni. Sokan csak az edzést vagy a táplálkozás megreformálását választják eszköznek, de mindkettő fontos.

A fenékformád elárulja, mitől hízol a legjobban

Hogy a feneked formája alapján lehet következtetni arra, hogyan és mitől hízol, annak oka a hormonokban keresendő. Most megtudhatod, milyen típusú hízásra vagy leginkább hajlamos, és mire kell odafigyelned, hogy elkerüld a plusz kilókat!

Ételek, melyek több cukrot tartalmaznak, mint gondolnád

Abban mindenki egyetért, hogy túl sok cukrot fogyasztani nagyon egészségtelen, mert növeli például a 2-es típusú cukorbetegség, az elhízás és a rák kockázatát, de a szívbetegségeket is említhetném. Sokan próbálják megtalálni a számukra megfelelőbb diétát, törekednek a cukorfogyasztás csökkentésére, ám ez nem is olyan könnyű, ha nem tudjuk, mely ételek mennyi cukrot tartalmaznak.