Menü

Az alkohol edzésre gyakorolt hatásai

Az alkohol kognitív hatásai mindenki előtt ismertek: zavar a koordinációs készségekben, a döntéshozatalban és az érzékelésben. E hatásokon túl vannak más hatások is, amik módosítják az anyagcserét, az izomműködést, a hőszabályozást, a szív-és érrendszeri funkciókat, valamint a neurológiai (idegrendszeri) funkciókat.

Izomműködés

Mivel a glikogénforrások kevésbé hozzáférhetők, az izmoknak kevesebb lesz a rendelkezésre álló energiája. Alkoholfogyasztást követően hamarabb érzékeled a kifáradást, mint egyébként.

Neurológiai funkció

Az alkohol lassítja a kognitív (felfogási, értelmezési) képességeket. A neurológiai funkciók szempontjából kritikus fontosságú B-vitamin felszívódásának csökkenésével jár. Az alkohol még az alvás minőségére is rányomja a bélyegét: rontja a minőségét, holott ez a regeneráció fontos ideje volna.

Gyorsítja a dehidratációt

Habár úgy tűnhet, hogy egy jó hideg sör a kemény edzés után a legjobb szomjoltó, pont az ellenkezőjét éred el vele, mint amit szeretnél – dehidratált leszel, a tested vízháztartása csökken, a véred besűrűsödik, ezért lassabban kering, így az izmaid sokkal lassabban regenerálódnak. Maradj inkább a víznél edzés után.

Károsítja a májat

Szintén nem kell nagy fantázia, hogy kitaláljuk, melyik másik létfontosságú szervünket érinti mindez. Tudtad, hogy szerencsétlen májunknak összesen több mint 400 funkciót kell ellátnia? Ezek közül csak néhány a zsírok és fehérjék feldolgozása a megemésztett tápanyagokból, valamint a fölösleges zsírok elégetése. Egy másik fontos szerepe a glikogén elraktározása, ami egy poliszacharid, azaz a cukorhoz van köze. Az emésztés során a máj a cukrot glükózra bontja, ami utána innen kerül a véráramba, és onnan látja el az izmokat energiával. Szóval a máj nélkül az izmok nem jutnának tápanyaghoz, úgyhogy megéri vigyázni rá.

Csökkenti a tesztoszteron szintet és növeli az ösztrogénszintet

A magas ösztrogénszint az oka, hogy azoknál, akik rengeteg alkoholt isznak, miért alakulhat ki az ún. ginekomasztia, vagy megnagyobbodott férfi mell. A tesztoszteron erős hatással van a zsírcsökkentésben, amit az alkohol akadályoz. A tesztoszteron az anabolikus hormonok közé tartozik, mely hozzájárul az izomtömeg megfelelő formálásához. Az alacsonyabb tesztoszteron szint kisebb izomtömeget jelent. A kisebb izomtömeg lassabb anyagcserét. Gyors anyagcsere mellett gyorsabban megy a zsírégetés, akár pihenés közben is.

Az alkohol és az immunrendszer

Az immunrendszerünk sejtek, szövetek és hordozók sokaságából áll, és kulcsfontosságú szerepe van a fertőzésekkel szembeni védekezés során ill. a különböző sérüléseknél. Az erős immunrendszer kedvezően befolyásolja az edzés alatti teljesítményt, és még a zsírégetést, valamint az izomépítést gátló fertőzéseket, sérüléseket is könnyebben el tudjuk kerülni, ha jó a szervezetünk védekező képessége. Az alkohol, főleg a nagy mértékű italozás, képes megterhelni az egyébként erős immunrendszert is.

Jól tesszük, ha tartjuk magunkat a következő szabályhoz: maximum 5 gramm alkohol 1 kg testsúlyra számolva. Ez legyen az ún. határvonal, próbáljuk ehhez tartani magunkat!

Szerző :Udvari Fanni

A gyorsételek tönkreteszik a testet

Az öregedésért nemcsak az idő felelős, egyre több tudományos kísérlet is bizonyítja, hogy az ember életvitele és a táplálkozása legalább ugyanekkora, ha nem még nagyobb szerepet játszik benne.

A túlsúly lelki hatásai

Kutatások kimutatták, hogy a súlyfelesleggel küzdő tinik szervezete fele annyi tesztoszteront termel, mint a normál súllyal rendelkező társaik. És ez nem, hogy jobb lesz ahogy idősödnek, hanem egyre rosszabb

Tippek a gyorsabb fogyásért

A „gyors fogyás” tervet természetesen az is befolyásolja, hogy mennyi feleslegről beszélünk. Másképp kell nekiállni, ha csak néhány kiló pluszról van szó, és másképp, ha évek óta küzdünk komolyabb súlytöbblettel.

Miért nem szabad gyorsan fogyni?

A plusz 5-10-15-20 kilót nem egy hónap alatt rántottuk magunkra, akkor miért kellene azt pár hét alatt ledobni? Senki sem úgy ébred reggel, hogy „véletlen” hízott 20 kilót, az hosszú évek munkájának eredménye, ahogy a fogyás is így kell, hogy történjen.

Ételek, amelyek étvágycsökkentő hatásúak

Számos olyan étel létezik, amely azon túl, hogy finom, még abban is segít, hogy lassabban éhezz meg. Ezek az ételek egész napra eltelítenek, feltöltenek energiával, vagy éppen megregulázzák a vércukorszintet.