Forma 1 – 2012-13-as szabálymódosítások – közeleg a Magyar Nagydíj
- Dátum: 2013.07.08., 11:02
Sok dolgot lehet állítani az idei Forma 1 - ről, de azt, hogy unalmas lenne, azt semmiképp. Hogy mi az ára ennek, azt remélhetőleg nem tragikus események fogják beárnyékolni, melyek eddig szerencsére nem következtek be.
Tényleg elmondható, hogy az utóbbi évek rajt – cél győzelmei után, a szabályok folyamatos módosításának következtében kissé felkavarodott az állóvíz ebben a népszerű technikai sportban. A változtatások folyama már a 2012 –es idényben elindult, de úgy tűnik ezek a változtatások igazán a mostani idényre forrták ki magukat a csapatokon belül. A versenyzők, nézők és a csapattagok biztonsága érdekében számos fontos változtatást eszközöltek az elmúlt két évben.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa 2011 decemberében Új-Delhiben, majd Milánóban nem egy új szabályt vezetett be, és módosított már a 2012-es idényre.
A legfontosabb újítások a következőek voltak:
Az első, a töréstesztek szigorítása. Az előző idényekben csak az első verseny előtt kellett a gépeknek átesniük a törésteszteken, ma már ezek nélkül télen sem tesztelhetnek a csapatok.
A 2012-es autókon előírt alacsonyabb orrmagasságnak köszönhetően elkerülhető, hogy a frontálisan vagy oldalról ütköző autók orrkúpjai "rácsúszhassanak" egymásra, vagy akár a pilótafülkére.
Fontos újítás, hogy a csapatoknak lehetőségük van az idény közbeni tesztelésre. A háromnapos tesztet az Olaszországban tartják a Spanyol Nagydíj után.
A legtöbb csapat tervezői a kipufogógázokat az autó padlólemeze végén elhelyezkedő diffúzorra vezette, ezzel megnövelve a tapadást. Újabban a FIA szigorúan megszabta a kipufogók kivezetésének állását, hogy elkerüljék a gázok diffúzorra terelését.
2011 – ben Kínában Lewis Hamilton autóját a rajtrácson szerelték össze, hogy el tudjon indulni. Tavaly óta ilyen már nincs, a parc fermé szabály kimondja, hogy az autó nem mehet ki a bokszból a rajt előtt, ha nincs minden alkatrésze felszerelve.
2012-től egy verseny legfeljebb 4 órás lehet, függetlenül, hogy mennyi időt töltenek piros zászlós megszakítástól. Ha a biztonsági autó miatt húzódik el a futam, akkor ez maximum 2 órát vehet igénybe.
A biztonsági autós szakaszokra is új szabályok érvényesek. Az előző években nagy kavarodást okozott, hogy a lekörözött versenyzők nem vehették vissza a körüket. Mostantól akik körhátránnyal rendelkeznek, - mint az elmúlt hétvégén 2013 – as Német Nagydíjon Mark Webber - ezt visszavehetik a vezető versenyzőtől. Ez – ahogy láttuk is - meghosszabbítja a biztonsági autós szakaszt, mivel a lekörözötteknek utol kell érniük a többi kocsit, de ezáltal sokkal izgalmasabb lesz az újraindítás, hiszen így a versenyzőknek nem kell szenvedniük lekörözött pilótával maguk előtt, így azonnal megkezdhetik a támadást.
Betiltották a "cikázás"- t. Megtiltották, hogy a versenyző egynél többször térjen le, majd térjen vissza az ideális ívre miközben támadják őt. Mostantól a támadó már mellette van, akkor a védekező versenyző köteles a pálya szélétől számítva egy autó szélességének megfelelő helyet biztosítani az őt előzőnek. A bírók mostantól már a szabadedzéseken, is nagyon szigorúan büntetik, ha a pilóta levág egy kanyart.
A gumiszabály is változott. Már az első szabadedzésen megkapják a csapatok az összes szett gumit, és ezzel önállóan gazdálkodhatnak. Ebből sokat profitálhatnak az istállók, mert pénteken felrakhatják az összes gumit, ezért a szombati időmérőn nem kell bemelegítsék a vadonatúj gumikat.
Ezeken kívül a Pirelli is módosított idén egymáshoz közelebb álló keverékeket szállít a csapatoknak, ezzel azt szeretné megoldani, hogy a csapatok azonos taktikát alkalmazzanak. Megváltoztatták az abroncsok összetételét is, aminek köszönhetően nagyon érzékeny lesz, jobban fog kopni. Erre láttunk veszélyes példákat a Kanadai Nagydíj – on, minek következtében hirtelen a versenyek bojkottja is felvetődött a versenyzőkben.
2013 – ban csak kis mértékben változtak a száguldó cirkusz szabályai.
Az egyik módosítás értelmében az előzéseket segítő állítható hátsó szárny, azaz a légellenállás-csökkentő rendszer (DRS) használatát korlátozták.
Használatára a szabadedzéseken és az időmérők ideje alatt a pilótáknak idén már csak a kijelölt DRS-zónákban lesz lehetőségük.
A Forma-1 hivatalos gumiszállítója a Pirelli idén súlyosabb abroncsokat biztosít a csapatoknak, ezért a nemzetközi szervezet megemelte az előírt maximális súlyhatárt: egy versenyautó a mostani idényben pilótával együtt legfeljebb 642 kilogramm. Egy ilyen elszabadult gumi okozott a németországi versenyen jókora kalamajkát.
A módosításokból is látszik a szigorítások elsődleges célja legfőképp a biztonság megőrzése, valamint természetesen a verseny izgalmának fokozása. Természetesen minden versenyhelyzet vagy szituáció új problémákat vet fel – ebből is láttunk már párat – de egyértelműnek tűnik, hogy igyekszenek megtalálni a még ésszerű versengés és a végsőkig kiélezett sportszerű harc közötti vékony határmezsgyét.
Reméljük ez a szellem a Hungaroringen is megmarad, s végre egy izgalmas Magyar Nagydíjban lesz részünk!
Fotó:
sxc.hu
Sport és pszichológia. Kéz a kézben járnak, vagy mítosz az egész?

Sportolóként hogyan viseli el valaki a szélsőséges nyomást? Mennyire törékeny az önbizalom, és hogy lehet hasznosítani a szorongást? A sportpszichológia egyre nagyobb teret kap, és egyre inkább divatba jön, rengeteg professzionális, és amatőr sportoló is pszichológushoz fordul, egy-egy nagyobb megmérettetés előtt. Azonban van-e haszna ennek, mindenkinek kell-e szakember, hogyan lehet egy versenyzőt jól felkészíteni?
A Tour de Hongrie nyomában…

A 45. Tour de Hongrie magyar kerékpárverseny nemzetközi mezőnye 2024. május 8-12. között öt nap alatt 854 kilométert tesz meg a pécsi Bárány utcai befutóig. Olyan világsztárok indulnak, mint Peter Sagan vagy a Tour de France rekordra hajtó Mark Cavendish.
Atlétikai világbajnokság Budapesten!

Mint sokan tudjuk, a 2023-as atlétikai világbajnokság rendezési jogát Budapest kapta meg a Nemzetközi Atlétikai Szövetség 2018 decemberében tartott ülésén. Ez a 19. szabadtéri atlétikai világbajnokság, melyre 195 országból 2000 atléta érkezett.
Az eper szervezetre gyakorolt hatása

A nyár igazi jele a piacokon megjelenő friss eper, ami nem csak finom, de rendkívül egészséges is, mondhatni bűntelen élvezet.
Miért szednek sótablettát a futók?

Sokan esküsznek rá, mások pedig egyáltalán nem használják. De most akkor kell vagy sem? Mire jó a sótabletta?