Menü

Ne dobd ki az almahéjat

Az alma Magyarország legelterjedtebb gyümölcse, mondhatni az egyik legolcsóbb is a piacon, sokféle vitamint tartalmaz, íze pedig süteményeiket bármikor feldobja. Mivel héját nem mindig használjuk fel, így erre adok néhány tippet.

Az alma héja az egyik legértékesebb a gyümölcsben, hiszen e legnagyobb rosttartalma a héjban van, ez segíti az emésztést, és támogatja a szív- és érrendszer helyes működését. A rost csökkenti az éhségérzetet, ezért fogyókúráknál előszeretettel használják, bár gyümölcscukor tartalma magas lehet, így ebben az esetben kellő odafigyeléssel fogyasszuk. Tele van vitaminokkal, mint A-, C-vitamin, jó immunerősítő és gyulladáscsökkentő hatással bír. Ezen vitaminok legnagyobb része közvetlenül a héj alatt található, amit hámozás közben eltávolítunk. Gazdag flavonoidokban is, ami segít az oxidatív stressz leküzdésében és erősíti az ízületeket.

Na de mire használjuk fel?

Főzzünk teát belőle. Hámozás után terítsük ki egy sütőpapírra és hagyjuk megszáradni. Később forró vízben áztatva, ízesítve, remek teát készíthetünk, ami nem csak finom, hanem jó a megfázásos tünetek enyhítésére.

Készíthetünk házi almaecetet is, amit egyáltalán nem nehéz elkészíteni, csak almahéj, cukor, víz és egy zárható üveg kell. Az üveg alját béleljük ki vastagon, olyan 4-5 cm magasan héjjal és kanalazva öntsünk fel vízzel. Minden tízedik kanál vízhez adjunk egy kanál cukrot is. Tegyük napis helyre, majd nagyjából tíz nap múlva szűrjük le, és már kész is. Takaríthatunk vele, ihatjuk hígítva, vagy használhatjuk salátaöntetnek is.

A reggeli lekvár is készülhet ebből, az almadzsem nagyon finom pirítóssal. Amit érdemes megjegyezni még, hogy a héj tele van pektinnel, ezért szuper sűrítőanyag lekvárokhoz. Lábasba tesszük, felöltjük annyi vízzel, ami ellepi, egyszer forraljuk és utána kisebb lángon még, többszöri kevergetés mellett 30 percig főzzük. Ezután szűrjük át egy másik edénybe, majd a szűrűn jól nyomkodjuk ki a megmarad héjakat, elég sok levet ereszt még. Ezt a leszűrt levet tegyük fel újra főzni, ízesítsük mézzel, esetleg fahéjjal és a folyamatos keverés mellett sűrűsödésig főzzük. Ellenőrizhetjük az állagát úgy, hogy kiveszünk egy kanálnyit egy tányérra, csíkot húzunk a közepére, és ha nem folyik szét, akkor mehet üvegekbe, fejre fordítva hagyjuk kihűlni, és már sorakozhatnak is a kamrapolcon.

Szépségápolásban is felhasználható, kellemes arcpakolásként is megállja a helyét. Pakolásként, a húsos felével az arcunkra helyezve frissíti bőrünket, összehúzza a pórusokat, gyulladáscsökkentő hatása révén segít a kellemetlen bőrproblémák leküzdésében. Arra figyeljünk, hogy túl sokáig ne hagyjuk bőrünkön, maximum 20-25 percig, mivel savassága ártalmas is lehet. Utána mindig mossuk le bő vízzel a bőrünket.

Sok hasznos dolog landol a kukánkban, pedig egészséges és olcsó termékeket készíthetünk házilag belőlük, ilyen az almahéj is. Használjunk fel mindent, ezzel segíthetjük akár az őszi-téli időszakban immunrendszerünk működését is.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.